O tym, że każda firma licząca się na rynku lub chcąca się liczyć na rynku powinna posiadać własną domenę ze stroną internetową, wie już chyba każdy. O paru lat jest to podstawa i twardy standard w prowadzeniu biznesu. Oglądając strony wielu firm nasuwa się pytanie, czy aby na pewno ich właściciele rozumieją zasady funkcjonowania sieci oraz ruchu użytkowników po niej. W artykule omówię kilka ważnych i ważniejszych zagadnień dotyczący stron internetowych firmowych. Tyle wstępu, przejdźmy do konkretów.

Czytelność

webdesignCzytelność powinniśmy rozumieć jako wygodę przyswajania treści. To jak są od siebie odseparowane treści oraz jak są widoczne. Większość stron posiada białe tło, a tekst koloru czarnego . Właściciele tych stron wcale nie chcą wtapiać się w tłum całej populacji witryn. Chcą zachować maksymalną czytelność treści, ponieważ czarny tekst na białym tle jest najlepiej czytelny dla człowieka. Bloki z treścią powinny mieć pewne odstępy. Odstęp 20 pikseli naprawdę poprawia komfort czytania. Jednym z zabiegów stosowanych na stronach internetowych jest dodawanie obrazów do treści. Treści tego typu wydają się bardziej interesujące, a czytelnicy chętniej je czytają.

 

Zdarzało mi się odwiedzać strony gdzie tło treści miało jedynie ciemniejszy ton koloru tekstu. Tego typu zawartość odpycha próba czytania często kończy się porzuceniem tej czynności. Nie zachowanie odpowiedniego kontrastu pomiędzy tłem na którym znajduje się czytana treść powoduje szybsze zmęczenie użytkownika i najczęściej się kończy powrotem do wyszukiwarki w celu odnalezienia innego wyniku wyszukiwania.

Intuicyjność

Strona internetowa, a zwłaszcza firmowa musi być prosta w obsłudze. Nawigacje muszą być dobrze widoczne. Trzymanie się standardowych pozycji dla nawigacji w przypadku stron firmowych wcale nie jest złym pomysłem, mamy wtedy pewność, że każdy użytkownik będzie doskonale wiedział jak poruszać się po naszym serwisie. Standardowe pozycje dla nawigacji, to góra strony – nawigacja zorientowana w poziomie, dół strony – nawigacja również zorientowana w poziomie oraz lewa strona serwis z nawigacją zorientowaną w pionie. Intuicyjne rozplanowanie nawigacji oraz innych elementów o charakterze hiperłączy, pozwala na zwiększenie odwiedzin podstron.

Oryginalność i nowoczesność

Strona internetowa firmowa mówi użytkownikowi wiele o firmie. Jeżeli jest ciekawa, wykonana w najnowszych trendach z ciekawymi interakcjami, użytkownik wie, że ma do czynienia z firmą nowoczesną, która zdaje sobie sprawę z postępu technologii i potrzebą usprawniania produkcji poprzez wykorzystywanie ich. W praktyce dokładnie właśnie tak jest. Strony internetowe zamawiane są w agencjach interaktywnych, przez nowe firmy oraz te które potrzebują, modernizacji starych tak by wizerunek w sieci odzwierciedlał to co dzieje się w danej firmie.

 

Sama nowoczesność to nie wszystko firmowe strony WWW muszą się wyróżniać od konkurencyjnych serwisów i nie tylko, tak by użytkownik ją zapamiętał i na stałe powiązał z marką firmy. Niedopuszczalna jest sytuacja kiedy dwie firmy do tego jeszcze z tej samej branży mają podobne strony internetowe. Tego typu błąd najczęściej widoczny jest wśród sklepów internetowych, opartych na różnego rodzaju szablonach czy kreatorach. Żadem kreator nie zastąpi pracy grafika i programisty.

Merytoryczność

Treść zawarta na stronie internetowej, nie tylko firmowej, powinna być zwięzła i dokładnie opisywać temat o którym traktuje. Najczęstszym błędem jest pisanie treści dla wyszukiwarek internetowych, treści przepchanych słowami kluczowymi, bez większego sensu. Treści powinny być oznaczone nagłówkami, które będą dokładnie wskazywały temat opisywany pod nimi.

responsywnoscResponsywność

Czym jest responsywność strony? Responsywna strona internetowa ma zdolność do dostosowywania swego wygląd dla różnych rozdzielczości ekranu. Co za tym idzie można tworzyć zróżnicowane wersje dla standardowych ekranów jak i dla mniejszych – urządzeń mobilnych. Dzięki responsywności możemy posiadać jedną stronę WWW zamiast, tak jak kiedyś dodatkowej wersji mobilnej. Responsywność serwisów internetowych ma niebagatelny wpływ na ich czytelność i przyjazność dla użytkowników mobilnych. Obecnie wyszukiwarka Google wprowadziła ten czynnik do swojego algorytmu tworzenia rankingu stron.

Szybkość ładowania

Firmowy serwis internetowy musi szybko ładować się na urządzeniu odwiedzającego go użytkownika. Optymalny czas to 3-5 sekund. Wyższe wartości, a zwłaszcza te powyżej 10 sekund mogą powodować ucieczkę użytkownika i szukanie przez niego innego wyniku w wyszukiwarce internetowej. Na szybkość ładowania serwisu ma wpływ to co znajduje się na danej stronie oraz serwer na którym jest uruchomiona. Największy wpływ na szybkość ładowania strony mają grafiki. Dlatego warto je optymalizować zmniejszając przy tym ich rozmiar. Warto zastanowić się czy dana grafika jest potrzebna akurat w tym miejscu i w takim rozmiarze.

Dostępność w wyszukiwarkach

Dostępność w wyszukiwarce możemy rozumieć jako pozycja na której dana strona znajduje się na określonej frazie, słowie kluczowym. Od pozycji strony zależy liczba odwiedzin pochodząca z wyników wyszukiwania, a jest to zazwyczaj większość odwiedzić. Dlatego warto pozycjonować serwis internetowy dla zwiększenia ruchu na nim, a tym samym dotarciu do większej liczby potencjalnych klientów.